خانه آرمانی

گروه ساختمان و عمران

مناسب ترین سنگ برای کف حیاط

خانه آرمانی | چهارشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۵۳ ب.ظ | ۱ نظر

   برای انتخاب سنگ کف حیاط گزینه های زیادی پیش رو دارید. حیاط یکی از بخش های اصلی منازل ویلایی است و زیبایی و طراوت آن می تواند روی زیبایی کل فضای منزل اثرگذار باشد. هر فضایی نیاز به یک کفپوش مناسب دارد و حیاط نیز از بخش هایی است که باید در آن از کفپوش مناسب استفاده کرد. برای کف حیاط می توان از پوشش های مختلف اعم از موزاییک , آجر کفپوش , سنگ , کاشی , بتن و انواع مصالح سخت دیگر استفاده نمود. از مصالح سست مثل خاک , ریگ و ... نیز می توان برای کفپوش حیاط استفاده کرد. خاک یکی از ارزان ترین مصالح برای کف است اما خاک می تواند در اثر خیس شدن گل شود و مشکلات زیادی به وجود آورد.همچنین نظافت و تمیز کردن آن نیز بسیار دشوار است.

برای انتخاب بهترین کفپوش باید به سه عامل:

  • کارایی

  • زیبایی

  • پایداری

توجه کرد.

اولین نکته در انتخاب کفپوش نوع کاربری حیاط است.

همچنین زیبایی و جذابیت های بصری نیز برای انتخاب کفپوش اهمیت زیادی دارند. پایداری و مقاومت این کفپوش ها نیز به کاربری حیاط بستگی دارد. برای محل های کم تردد و غیر رسمی می توان از کفپوش های سست استفاده نمود اما برای محل های رسمی و پرتردد بهتر است از مصالح سخت استفاده کرد. در اینجا به یک کفپوش مناسب برای حیاط اشاره می کنیم که هر سه گزینه مد نظر ما را در خود دارد.

سنگ یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان سازی است. از سنگ های طبیعی می توان در بخش های مختلف ساختمان از جمله کف , دیواره ها , پله ها , آشپزخانه , سرویس بهداشتی , حمام و ... استفاده نمود. یکی از قسمت هایی که می توان از سنگ طبیعی برای نمای آن استفاده کرد حیاط است. سنگ کف حیاط بهترین پوشش برای حیاط است زیرا پایداری , مقاومت , زیبایی و کارایی لازم را دارند و می تواند کفپوش مناسبی برای حیاط باشند.

آنچه از سنگ کف حیاط انتظار داریم این است که در مقابل:

  • تغییرات دمایی

  • ضربه و فشارهای مکانیکی

  • باد و باران و تابش آفتاب

  • رطوبت و آب

از خود مقاومت خوبی نشان دهند. 

سنگ کف حیاط از آنجا که به صورت مداوم در معرض ناملایمات جوی قرار دارد از این رو سرما و گرما و یخبندان های طولانی مدت می تواند روی آن اثرگذار باشد. همچنین حیاط از بخش های پرتردد در منزل است به همین دلیل در انتخاب سنگ کف حیاط باید دقت و توجه زیادی به کار بست. مهمترین ویژگی سنگ کف حیاط این است که آهکی نباشد و رگه های خاکی در آن دیده نشود. سنگی که رگه های آهکی و خاکی کمتری داشته باشد از مقاومت بیشتری برخوردار است.

ضخامت سنگ از دیگر مواردی است که باید به آن توجه نمود.

احیاط بخش روباز منزل است و در معرض بارندگی و شستشوی زیاد قرار دارد.از این رو ممکن است باعث سر خوردن افراد روی آن شود.به همین دلیل سنگ کف حیاط باید زبر باشد تا از سر خوردن افراد روی آن جلوگیری شود. یعنی سطح سنگ کف حیاط را نباید صیقلی و شفاف قرار داد. زیرا عملا راه رفتن روی آن در هوای بارانی یا برفی غیر ممکن است.

یکی از سنگ های مناسب برای کفپوش حیاط سنگ گرانیت می باشد. در صورتی که سطح آن فلیم شده باشد می توان از آن برای سنگ کف حیاط استفاده نمود. فلیم شدن باعث می شود تا سطح سنگ زبری و خشنی مورد نیاز را به دست آورد. سنگ تراورتن نیز با داشتن شرایطی همچون ضخامت مناسب می تواند به عنوان سنگ کفپوش حیاط به کار رود. سطوحی صاف و شفاف اصولا برای سنگ کف ساختمان در نمای داخلی به کار می روند و مناسب فضاهای بیرونی نیستند.

اگر چه شما می توانید از نماهای دیگری نیز برای کفپوش حیاط استفاده کنید. اما سنگ طبیعی مزیت های خاص خود را دارد که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم. 

سنگ ساختمانی تنوع بالایی دارند و در رنگ های مختلف یافت می شوند

از این رو اگر به دنبال تنوع برای کفپوش حیاط خود هستید می توانید از سنگ کف ساختمان استفاده نمایید. نکته مهم این است که از سنگ مناسب و با مقاومت بالا برای سنگ کف حیاط استفاده نماییم. سنگ ساختمانی از عناصر پایدار و مقاوم است و می تواند مقاومت بنا را تا حد زیادی افزایش دهد. سنگ می تواند در مقابل تردد زیاد و ضربات مکانیکی مقاومت نشان دهد. از سنگ آهک نیز می توان برای سنگ کف حیاط استفاده نمود اما سنگ مرمریت و سنگ مرمر برای این کار مناسب نیست

زیرا اصولا سنگ مرمر و سنگ مرمریت مقاومت بالایی در مقابل ناملایمات جوی ندارند و برای نمای بیرونی مناسب نیستند. 

نگهداری از سنگ های طبیعی بسیار ساده و آسان است و نظافت آنها نیز به سهولت انجام می شود.

برای تمیز کردن کف حیاط می توانید از آب استفاده نمایید و نیازی به مواد شوینده ندارید.  اما مواد اسیدی می تواند باعث از بین رفتن جلا و کیفیت سنگ گردد. اگر از سنگ برای کفپوش حیاط استفاده می کنید بهتر است ار ریزش مواد اسیدی , روغن موتور و ... جلوگیری نمایید تا زیبایی و نمای اولیه سنگ شما حفظ شود. به این فکر کنید که در عصرهای تابستانی می توانید با پاشیدن مقدار کمی آب روی سنگ کف حیاط طراوت و تازگی فوق العاده ای به فضای زندگی خود ببخشید و این تازگی و طراوت چیزی است که تنها در سنگ طبیعی یافت می شود.

سنگ کف فرش پیشنهادی ما برای فضاهای خارجی : سنگ های گرانیت ارزان قیمت مانند سنگ گرانیت سفید نطنز ، مروارید مشهد ، نهبندان و انواع تراورتن بی موج ( به دلیل مقاومت بیشتر در برابر فشار و ضربه ) و سنگ چینی می باشد.

نظرات  (۱)

  • تبلیغات رایگان
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی