خانه آرمانی

گروه ساختمان و عمران

سنگ های بوک مچ : تحولی شگرف در معماری داخلی ساختمان

خانه آرمانی | شنبه, ۸ دی ۱۳۹۷، ۰۹:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

بوک مچ، به نوعی قرارگیری سنگ های با ابعاد بزرگ ( اسلب) در کنار هم گفته می شود که در طی آن رگه های سنگ و نقوش آن در امتداد هم قرار می گیرند که بسته به فضای مدنظر میتوان دو و یا چهار قطعه سنگ اسلب را بوک مچ نمود. این کار کاملا سلیقه ای بوده و طراح با هنر و نظر خود می تواند با قرار دادن اسلب های مختلف در کنار یکدیگر اشکال مختلف ایجاد نماید که هر یک منحصر به فرد و تکرار ناشدنی می باشند. بعضی از سنگ ها به تنهایی زیبا نیستند و به عنوان سنگ های با طرح شلوغ شناخته می شوند ولی زمانیکه با صرف سلیقه و ذوق در کنار هم قرار گیرند تبدیل به یک تابلو هنری زیبا می شوند. زمانی میتوان اقدام به بوک مچ کردن نمود که سنگ دارای خطوط و طرح های شاخص باشد مانند خطوطی سیاه در بستری به رنگ سفید و در هنگام نصب باید به نحوی در کنار یکدیگر قرار بگیرند که به صورت سر به سر در پهلوی هم قرار گرفته تا نقش سنگ قطع نشود و طرح به صورت پیوسته امتداد یابد و حاصل منظره ای زیبا و متقارن ایجاد خواهد شد که در طبیعت نیز نمونه های مشابه زیادی همچون بالهای پروانه و یا گلبرگ های متقارن یک گل وجود دارند.  حاصل کار تداعی کننده روح طبیعت و زیبا تر شدن محیط با خطوط و طرح های موجود بر سنگ می شود.

نکته مهم:

به منظور ایجاد یک بوک مچ می بایست سنگ کناری قرینه سنگ ابتدایی نصب گردد، لذا برای بوک مچ کردن حتما می بایست سنگ های اسلب به صورت یک درمیان سمت نمایش آنها تغییر یابد. یعنی سنگ دومی که به فرآیند ساب و رزین کاری ارسال می شود سطح نهایی آن پشت سنگ اول است و به همین ترتیب به صورت یک در میان رو و پشت سنگ تغییر می کند تا در زمان نصب بتوانند خطوط و نقش و نگار سنگ را در کنار یکدیگر چیدمان کنند.

نحوه انجام بوک مچ:

برای نصب سنگ های اسلب به روش بوک مچ، پس از شاسی کشی  یک لایه شیشه سکوریت نصب می گردد و سپس سنگ های اسلب بر روی شیشه نصب می شوند باید توجه داشت که هنگام شاسی کشی، فضای کافی برای نصب چراغ های ال ای دی نواری و امکان تعویض آنها وجود داشته باشد و برای ایجاد بهترین جلوه از سنگ های اسلب کار شده می بایست فاصله چراغ های ال ای دی با سنگ یکسان و با فاصله برابر از یکدیگر در سرتا سر سطح به صورت یکنواخت پخش شده باشند که در غیر اینصورت باعث ایجاد  نوردهی غیر یکنواخت شده و شاهد خطوط تاریک در بخش هایی از سنگ خواهیم بود.


بوک مچ کردن سنگ جزع خدمات لاکچری محسوب می شود که بسیار پر هزینه می باشد زیرا فرآیند تولید آن پر زحمت و زمان بر می باشد لذا صرفا بر روی سنگ های مرغوبی همچون مرمر و ترااونیکس که قابلیت عبور نور نیز دارند مرقوم به صرفه است هر چند مشاهده می شود که برای سنگ های کف فرش تراورتنی نیز این کار انجام می شود. در صورت تمایل به این خدمات و صرف مبلغی کمتر، شما می توانید از سنگ پلاک به جای اسلب استفاده کنید که با این کار هر چند از زیبایی کاسته می شود ولی صرفه جویی زیادی در هزینه می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی